Elektromobilita je jedním z nejsklonovanějších termínů současného světa. Co si pod tímto pojmem představit? Budoucnost osobní i komerční přepravy? Technologický pokrok? Cesta k rapidnímu poklesu znečišťování ovzduší? Ano, to všechno se skrývá pod koncepcí elektromobility. Nás ovšem v tomto článku bude nejvíce zajímat možnost domácího nabíjení elektromobilů z fotovoltaiky.
Obsah článku
Elektromobilita je sexy
Elektromobilita je typickým příkladem, jak technologický pokrok dokáže přinést novou úroveň pohodlí do našich životů. Jste-li zarytými zastánci klasických spalovacích motorů, možná tento článek nebude pro Vás to pravé. Klasické automobily mají oproti elektromobilům samozřejmě řadu výhod, o kterých nikdo nepolemizuje, nicméně možnosti, které nabízí moderní elektromobilita, jsou jednoznačně velmi příjemné.
- Nabíjení elektromobilu z pohodlí domova díky vlastní elektronabíječce
- Nabíjení elektromobilu na parkovišti v zaměstnání s nabíjecí infrastrukturou
- Nabíjení elektromobilu na parkovišti u nákupního centra
Pokud nebydlíte nebo nepracujete na čerpací stanici, jistě nám dáte za pravdu, že na výše uvedené body si můžeme zvyknout velmi snadno.
Elektromobilita nabízí spoustu zajímavých řešení, ale i nutnost změnit náš dosavadní způsob fungování. Přijetí této nové technologie bude dost možná naší každodenní realitou už za několik málo let.
Ekologické přínosy elektromobility, jak se zdá, budou silnější, než negativa spojená se zatím ne zcela uspokojivým možnostem na poli akumulace a dobíjení. Ale i zde jde technika neskutečně kupředu a dnešní problémy už zítra nemusí být vůbec relevantní.
Velmi zajímavá je možnost spojení fotovoltaiky s elektromobilitou. Fotovoltaika dokáže pomoci výrazně zlevnit vlastní automobilovou přepravu.
Dobíjení elektromobilů z fotovoltaiky je dalším z efektivních způsobů, jak využít vyrobené přebytky elektřiny. Osobní přeprava pak může být opravdu velmi levná.
Nabíjení elektromobilů fotovoltaikou
V letních měsících se často stane, že vyrobíte i třikrát více elektřiny, než kolik by Vaše domácnost byla schopna spotřebovat. I přes plný běh veškerých spotřebičů v domácnosti včetně klimatizace jen stěží může běžná domácnost vyrobenou elektřinu ze slunce spotřebovat.
Kromě akumulace energie do baterie a do ohřevu teplé užitkové vody v bojleru je dalším rozumným způsobem, jak zamezit zbytečnému přetoku elektřiny do distribuční sítě, směřovat elektřinu k dobíjení elektromobilu.
Jaké existují způsoby nabíjení elektromobilů?
Elektromobily lze nabíjet buďto střídavým proudem (AC) nebo stejnosměrným proudem (DC). AC nabíjení je obecně dostupnější, ale pomalejší a méně výkonné.
Střídavý proud (AC) je nutné v elektromobilu nejprve usměrnit na stejnosměrný proud (DC). To se děje v palubní nabíječce, která je součástí každého vozidla.
Právě maximální příkon palubní nabíječky do značné míry určuje, jak rychle je možné elektromobil dobít. Je-li vaše dobíjecí stanice schopna dodat výkon 22 kW, ale palubní nabíječka Vašeho vozu disponuje maximálním příkonem 2,3 kW, jste schopni do elektromobilu dodat nabíjecí proud jen 10 A a je jedno, jestli je má nabíječka výkon 22 kW nebo 2,3 kW.
Nabíjení stejnosměrným proudem (DC) se také označuje jako rychlonabíjení. Rychlonabíječek je ve veřejném prostoru o poznaní méně, než pomalejších AC nabíječek. Jejich konstrukce je složitější a proto jsou i dražší. Přenos a distribuce elektřiny je kvůli menším ztrátám na vedení prováděna ve formě střídavého proudu, proto i instalace nabíječek na střídavý proud je levnější a snadnější.
Jak dobíjet elektromobil doma?
Nejjednodušší a nejprimitivnější způsob, jak dobíjet elektromobil doma, je připojit jej ke klasické 230 V zásuvce. Ať už řídíte Fiat 500e nebo Teslu model X, vystačíte si i s obyčejnou zásuvkou. Očekávejte ale delší dobu k plnému nabití. V případě jištění zásuvky 16 A jističem máte k dispozici 3,6 kW příkon, je-li zásuvka jištěna 10 A jističem, pak je příkon k nabíjení elektromobilu 2,3 kW.
Druhou možností je připojit svůj elektromobil do 3 fázové zásuvky a napájet tak vozidlo 400 V. Je však nutné opatřit si speciální 5 kolíkový adaptér (tato investice vás nezruinuje, jedná se o částku několika set korun). Nabíjení je rychlejší , ale i zde platí, že jste omezeni maximálním výkonem palubní nabíječky vozidla.
Pokročilou možností, jak nabíjet baterii elektromobilu, je s využitím nabíjecí stanice – tzv. wallbox. Wallbox je nástěnné zařízení, které dokáže nabíjet akumulátor elektromobilu střídavým proudem (jste tedy stále omezeni maximálním příkonem palubní nabíječky), nicméně s wallboxem je možné okusit velmi zajímavé možnosti!
Na wallbox můžete získat dotaci z programu Nová zelená úsporám!
Dobíjecí stanice A-Z Charger CRYSTAL 22 kW
A-Z Charger CRYSTAL je nabíjecí stanice pro elektromobily vhodná k instalaci pro rodinné domy. Nabíjecí stanice disponuje funkcí řízení výkonu nabíjení dle aktuálního stavu sítě, aktuální spotřeby elektřiny a rezervovaného příkonu v rodinném domě tak, aby nedocházelo k překročení celkového sjednaného příkonu.
A-Z Charger CRYSTAL splňuje dotační podmínky programu Nová Zelená Úsporám.
Součástí zařízení je regulátor A-ZRouter SMART, díky kterému je stanice připravena po připojení vozidla okamžitě směřovat vyrobené přebytky z fotovoltaiky k nabíjení elektromobilu. Zařízení tak pomáhá hospodárně využít vyrobenou elektřinu z FVE v domácnosti, čímž se zamezuje vzniku nevýhodných přetoků do distribuční sítě.
Programovatelná uživatelsky přívětivá ovládací jednotka nabízí možnost nadefinovat si časová okna vyhrazená k dobíjení elektromobilu, dobíjecí stanici lze také nastavit k dobíjení dle signálu HDO případně kombinaci obojího. K samotném ovládání využijete jen jedno tlačítko.
A-Z Charger CRYSTAL | Obecná specifikace |
---|---|
Barevné provedení | Stříbrná, černá |
Připojení k vozidlu | Kabel délky 5m s konektorem typu 2 |
Provozní teplota | -25°C / 55°C |
Rozměry | Délka 185 mm / Výška 420 mm / Hloubka 56 mm |
Fotovoltaická elektrárna s dobíjecí stanicí na elektromobil
Stoupající poptávka po elektromobilech i podpora nabíjecích stanic v rámci dotačního programu Nová zelená úsporám byly jasné impulsy k vytvoření nové sestavy SEFY ELEKTROMOBILITA. Chtěli jsme našim zákazníkům nabídnout další způsob, jak ušetřit přírodu a konec koncům i svou peněženku díky chytré investici do fotovoltaické elektrárny na klíč s akumulací přebytků do baterie v kombinaci s dobíjecí stanicí A-Z Charger CRYSTAL.
Nabíjíme-li elektromobil elektřinou získanou spalováním fosilních paliv, celé naše ekologické snažení získává jistou trhlinu. Energetický mix České republiky je zhruba z 50 % tvořen elektřinou vyráběnou spalováním fosilních paliv v tepelných elektrárnách!
Nabíjet elektromobil z fotovoltaiky je skvělý způsob, jak optimalizovat spotřebu vyrobené elektřiny na úkor zbytečných přetoků do distribuční soustavy. Snižte svou uhlíkovou stopu a ušetřete významné prostředky za osobní přepravu.